Innowacje
Innowacja pedagogiczna „Sensoryczne rozwijanki” w gr. IV a „Pszczółki”
Koordynator: Agnieszka Ławicka, Anna Kadłubowska
Termin realizacji: 2023/2024
Innowacja „Sensoryczne rozwijanki” jest naszą odpowiedzią na coraz częściej pojawiające się wśród dzieci problemy behawioralne, fizyczne, społeczne i emocjonalne, które mogą być przyczyną nieukształtowania dostatecznie mocnej bazy sensorycznej. Opracowałyśmy program innowacji pedagogicznej „Sensoryczne rozwijanki”.
Zadaniem tego programu jest dostarczenie dziecku poprzez zabawę różnorodnych bodźców wspomagających integrację sensoryczną, by usprawniać rozwój psychoruchowy dzieci. Wprowadzana innowacja nie stanowi formy terapii dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania integracji sensorycznej, a jest jedynie jej elementem wspierającym. Uczymy się i rozwijamy przez zmysły. Wszystkie informacje zmysłowe docierające z ciała i z otoczenia są niezwykle ważne dla budowania wiedzy o sobie (swoim ciele, położeniu poszczególnych części ciała) i wiedzy o świecie.
W prawidłowym rozwoju dziecka niezwykle ważny jest ruch i bezpośrednie doświadczenia zmysłowe. Dobrze zaplanowane i systematycznie wykonywane codzienne czynności oraz właściwa zabawa stanowią solidny fundament do prawidłowego rozwoju. W zabawach proponowanych dzieciom, będzie istotna stymulacja dotykowa, Sensoplastyka, stymulacja czucia wewnętrznego ciała, propriocepcja oraz Sensogimnastyka.
Innowacja pedagogiczna "W krainie emocji" w gr. II b "Biedronki"
Koordynator: Bożena Iwaszko, Karolina Łesyk, Dorota Sobiechowska
Termin realizacji: 2023/2024
Cele ogólne:
stymulowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym
poszerzanie wiedzy rodziców i nauczycieli w zakresie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci.
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji;
rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób;
kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami;
kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów;
wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych ;
kształtowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości;
rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe, np. zadowolenie, smutek, szczęście, złość, przykrość, odwaga, zdziwienie itp.
umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi;
kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań;
rozwijanie umiejętności radzenia sobie z problemami emocjonalnymi dzieci u rodziców oraz nauczycieli.