Ośrodek ekologiczny
Ośrodek Zainteresowań Ekologicznych
Prowadzące: mgr Bożena Iwaszko, mgr Dorota Sobiechowska
Potrzeby indywidualne dziecka, dążenia i aspiracje są źródłem jego aktywności. Stymulowanie aktywności dziecka polega na takiej organizacji procesu badawczego, podczas którego myślenie konkretno – obrazowo – praktyczne łączyłoby się z myśleniem teoretyczno – abstrakcyjnym na różnych poziomach tworząc jednocześnie spójną całość. Przy czym zmysł badawczy dziecka w kontekście edukacji ekologicznej wiąże się z chęcią poznawania świata. Dzieci są niestrudzonymi, ciekawymi badaczami przyrody i dlatego te predyspozycje można skutecznie rozwinąć.
Jednym z celów przedszkola jest wzbudzenie ciekawości dziecka, potrzeby wiedzy i rozumienia. Dzięki temu uczy się ono obserwować, kierować swoimi działaniami, przewidywać, wyjaśniać i szanować świat, który je otacza. Dziecko poznaje otoczenie poprzez zabawę. Uczy się wykorzystywać swoje zmysły, co ułatwia mu dorastanie w najbliższym, a później w obcym środowisku. Opierając się na tych umiejętnościach nauczyciel stara się poszerzyć i wzbogacić jego odkrycia w taki sposób, aby stosunek do własnego środowiska nacechowany był rozmysłem.
Cele i zadania:
- kształtowanie aktywności poznawczej dzieci: spostrzeganie, uwaga, pamięć, wyobrażenia, myślenie, rozumowanie;
- rozwijanie zmysłu wzroku – umiejętności obserwowania obiektów i zjawisk przyrody;
- wyrabianie samodzielności w zakresie dokonywania spostrzeżeń i obserwacji oraz prowadzenia czynności pielęgnacyjnych roślin i zwierząt;
- kształtowanie logicznego myślenia poprzez szukanie wzajemnego związku między dostrzeganymi obiektami i zjawiskami, porównywanie ich, uogólnianie, klasyfikowanie, rozumowanie;
- budzenie i rozwijanie uczuć estetycznych poprzez wyrabianie wrażliwości na piękno przyrody, wzbudzanie wrażliwości na brak jej poszanowania;
- kształtowanie przekonania o konieczności ochrony przyrody;
- eliminowanie niewłaściwego nastawienia do obiektów i zjawisk przyrodniczych
ROK SZKOLNY 2014/15
Na ostatnich zajęciach dzieci przeprowadzały wiele ciekawych doświadczeń z wodą, m.in: "Bariera z tkaniny", "Co pływa, co tonie?", "Magiczny ziemniak", "Czy się rozpuści?", "Jezioro Nenufarów", odgadywały zagadki słuchowe, burza mózgów "Co by było, gdyby na świecie nie było wody?"
Dzieci wykonywały doświadczenie " Magiczne Jajko". Wyciągały wnioski, co się stało, gdy jajko włożyliśmy do słonej, słodkiej wody.
"Kolorowa woda"- dzieci obserwowały jak ciepła kolorowa woda utrzymuje się wyżej niż woda zimna, bezbarwna.
Dzieci losowały strony w książkach Rekordy Zwierząt, a następnie nauczycielki wyczytywały ciekawostki o fantastycznych rekordach nietypowych zwierząt.
"Wulkan"- dzieci obserwowały reakcje zachodzące po dodaniu składników, zauważyły strumienie lawy wydobywającej się ze środka.
Dzieci z ośrodka zainteresowań ekologicznych rozpoznawały popularne ptaki: ich wygląd, zwyczaje, a także zwracaliśmy uwagę na wygląd dziobów i dostosowanie pożywienia.Dzieci oglądały prawdziwe gniazdo ptasie, naśladowały odgłosy , jakie wydaje : wróbel, wrona, sowa,dzięcioł, gołąb. Dzieci wykonały techniką frotażu rysunki ptaków.
Dzieci poznawały treści o pogodzie: nauczyły się nazywać symbole pogody, poznały przyrządy meteorologiczne, świetnie rozwiązywały zagadki o pogodzie.
ROK SZKOLNY 2013/2014
Dzieci uczęszczające do ośrodka zainteresowań ekologicznych poznawały przygotowanie zwierząt do zimy, obserwowały kamienie wykorzystując lupy i mikroskopy. Cieszą się z każdej spędzonej chwili na dzieleniu się spostrzeżeniami i doświadczeniami. Mamy mnóstwo ciekawych pomysłów na dobrą zabawę!!!
Elektroodpady to niełatwy temat, ale dzieci świetnie poradziły sobie z nim . Wiedzą, co to są elektroodpady, dlaczego szkodzą Ziemi i jak sobie z nimi poradzić. Przedszkolaki słuchały autorskiego opowiadania oraz oglądały ilustracje , które wykonane zostały przez dzieci w poprzednim roku do albumu o elektroodpadch. Dzieci zastanawiały się w jaki sposób można przekonać innych ludzi, żeby dbali o naszą planetę, żeby nie wyrzucali elektroodpadów na śmietnik lub co gorsze do lasu!.Podawały sposoby wykorzystania surowców wtórnych, dzieci dobrze wiedzą na czym polega recykling i dlaczego tak ważną sprawą jest segregowanie odpadów.
Dzieci słuchały ciekawostek na temat zasady działania samolotów, wykonywały własne samolociki techniką origami, wnioskowały, dlaczego z pomocą gumki recepturki samolocik działa na zasadzie katapulty.
Dzieci badały i określały właściwości mąki, maku, oleju, cukru i soli za pomocą zmysłów. Samodzielnie formułowały właściwe wnioski i spostrzeżenia dotyczące rozpuszczalności tych produktów w wodzie. Przedszkolaki chętnie rysowały wodząc palcem po maku i mące, poszerzyły swoją wiedzę o rozpuszczalności ciał.
Na ostatnich zajęciach dzieci dowiedziały się, że niektóre skały zawierają skamieniałości. Jeśli jakiś organizm umrze i natychmiast zostanie pokryty błotem to jego rozkład następuje bardzo wolno. Każda najmniejsza część jego ciała zostaje odgnieciona w skale, a wiek skamielin może osiągać miliony lat. Niektóre odgniecione organizmy mogliśmy podziwiać i odkrywać na zajęciach. Przedszkolaki oglądały i badały bogatą kolekcję minerałów m.in. kwarc,baryt, granit, piryt,kalcyt. Mali badacze odkryli,że inaczej wyglądają niektóre pospolite kamienie przed i po wypolerowaniu, porządkowali kolekcje okazów ( otoczaki owalne, kuliste). Ciekawości i pytań nie było końca...
Co to jest wulkan? Jak powstaje? Jakie niesie za sobą konsekwencje dla życia na Ziemi? Na ten temat dzieci samodzielnie wypowiadały się podczas doświadczeń " Wulkan". Dzieci niesamowicie zabłysły swoją wiedzą na temat wulkanów. Z przyjemnością można było przysłuchiwać się ich dyskusji i wnioskom. Wykonały doświadczenie wulkan, które zawsze maluje uśmiech na ich twarzach.
Dzieci z ośrodka zainteresowań ekologicznych jak co tydzień nie mogły doczekać się spotkania. Wspólnie oglądaliśmy i rozpoznawaliśmy za pomocą zmysłu dotyku i zapachu znane dzieciom drzewa i krzewy. Dzieci utrwaliły wiadomości na temat często spotykanych drzew i krzewów, np. świerk, modrzew, sosna, jarząb, bez, lipa, jałowiec.
Dzieci chętnie słuchały ciekawostek na temat " Mieszkańców łąki", dzieliły się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Oglądały przez mega lupę drobne zwierzątka, porównywały ilustracje, słuchały zagadek słownych o owadach, płazach. Uogólniały, wyciągały wnioski z obserwacji.
Jak działają baterie? Doświadczenia :
Oddzielanie pieprzu od soli za pomocą naelektryzowanej plasikowej łyżki.
Wyciaganie igły ze szklanki z woda za pomocą magnesu na zewnątrz naczynia.
Dzieci wnioskowały, obserwowały i prowadziły doświadczenia.
ROK SZKOLNY 2015/16
Zajęcia ośrodka ekologicznego prowadzone są przez P. Bożenę Iwaszko i p. Dorotę Sobiechowską. Dzieci wykonywały ciekawe doświadczenia z wodą i ciśnieniem , elektryzowaniem, przyciąganie magnetyczne, powietrzem ,oglądały liście przez szkło powiększające i wiele innych. Dzieci coraz bardziej samodzielnie formułują wnioski.
POZNAJEMY SKAŁY I MINERAŁY
EKSPERYMENTUJEMY- WYKONUJEMY WULKAN...
ROK SZKOLNY 2016/2017
Dzieci uczęszczające do ośrodka zainteresowań ekologicznych przeprowadzały wiele doświadczeń:
Zabawy z magnesami
Doświadczenia " Powietrze, Tlen"
Co to jest " Pogoda".
Dzieci z przyjemnością wykonują nowe doświadczenia i wnioskują.
Dzieci dzieliły się wiadomościami o Układzie Słonecznym, kosmosie.