Sensoryczne rozwijanki
„Nie ma nic w umyśle, czego by przedtem nie było w zmysłach”
(Arystoteles)
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„ Sensoryczne rozwijanki”
Autorki: Agnieszka Ławicka
Anna Kadłubowska
Zadaniem tego programu jest dostarczenie dziecku poprze zabawę różnorodnych bodźców wspomagających integrację sensoryczną, by usprawniać rozwój psychoruchowy dzieci. Wprowadzana innowacja nie stanowi formy terapii dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania integracji sensorycznej, a jest jedynie jej elementem wspierającym. Realizowana będzie w grupie IIIa "Pszczółki".
Celem głównym innowacji jest wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka a szczególnie motoryki dużej i małej poprzez oddziaływanie na wszystkie zmysły.
Cele szczegółowe w tym zakresie obejmują:
- lepszy rozwój psychoruchowy dzieci
– poprawa koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi
- eksperymentuje z nowościami plastycznymi,
- potrafi manipulować przedmiotem w celu wykonania zadania,
- rozwija umiejętności fizyczne, związane z opanowaniem różnych elementów ruchu,
- potrafi używać ciała i kontrolować je na wiele różnych sposobów,
- poznaje i dotyka różnorodnych substancji, nowych faktur i niespotykanych substancji,
- doskonali umiejętność napinania mięśni i rozluźniania napięcia mięśniowego,
- zna swoje możliwości,
- potrafi podejmować inicjatywę oraz wykorzystywać własną inwencję,
- dzieli się doświadczeniami z innymi dziećmi,
- skupia uwagę na tym , co robi,
- utrzymuje poprawną posturę ciała ( w spoczynku i w ruchu),
- wykonuje ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo- ruchową,
- rozwija orientację przestrzenną,
- orientuje się w schemacie własnego ciała,
- nabywa umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi,
- kształtuje postawę prospołeczną.