Mali odkrywcy obserwują, badają i eksperymentują
„Mali odkrywcy obserwują, badają i eksperymentują”-innowacja pedagogiczna.
Autorki: Bożena Iwaszko, Karolina Łesyk
CZas trwania: 2022/2023
Cele innowacji:
Głównym celem innowacji jest rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającego świata przyrody, oraz nauczenia ich prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania odpowiednich wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów oraz zjawisk przyrodniczych.
Cele ogólne:
- podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych twórczych z elementami doświadczania, eksperymentowania;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich naturalnej ciekawości, aktywności i samodzielności.
- odkrywanie zewnętrznego świata przyrody ożywionej i nieożywionej.
- wzmacnianie współpracy przedszkola ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym.
- wzbogacanie doświadczenia nauczycieli w zakresie planowania oraz monitorowania i ewaluowania efektów innowacji.
- przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości z zakresu wiedzy technicznej, przyrodniczej, niezbędnej do życia we współczesnym świecie;
- odkrywanie, rozwijanie zainteresowań i indywidualnych potrzeb dzieci;
Cele szczegółowe:
- włączanie rodziców i innych członków rodzin do współpracy poprzez zaangażowanie ich do pomocy w realizacji założeń innowacyjnych ;
- zacieśnienie współpracy z Nadleśnictwem Wipsowo;
- kształtowanie u dzieci wyobrażeń i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń;
- planowanie i przeprowadzanie różnych doświadczeń przyrodniczych ;
- umożliwienie dzieciom rozwinięcia praktycznych umiejętności, które pozwolą im aktywnie działać na rzecz przyrody i jej ochrony;
- umiejętne stosowanie przez nauczycieli nowoczesnych metod pracy z elementem eksperymentu oraz nowatorskich rozwiązań;
- kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej.
- umiejętne korzystanie z narzędzi i przyborów, pomocy ( m.in. lupa, mikroskop, lornetka, naczynia laboratoryjne);
- pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka;
- poszukiwanie wiedzy o świecie;
- poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć;
- stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenia i ekspresji;
- organizowanie zabaw z kodowaniem- prezentacja i programy multimedialne
Przewidywane efekty:
- nabędzie umiejętność kodowania
- aktywnie uczestniczy w zabawach przyrodniczych
- samodzielnie zdobywa wiedzę przyrodniczą poprzez rozwiązywanie problemów, dokonywanie bezpośrednich obserwacji, przeprowadza eksperymenty
- wykonuje proste prace z zakresu uprawy roślin, obserwacji ptaków, owadów, zwierząt
- rozumie zależności między człowiekiem, a środowiskiem. Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w zależności od pory roku, pogody, w wyniku działalności człowieka
- wykonuje prace plastyczne w zależności od pory roku ( uprawa grządek, hodowla roślin w kąciku przyrodniczym)
- wspólnie z rodzicami sadzi rośliny w przedszkolnym ogrodzie
- rozwinie zainteresowania techniczne
- oryginalność i płynność myślenia
- ciekawość badawczą
- zdolność do analizowania
- rozwinie wyobraźnię i fantazję
- umiejętność sięgania po analogię, wykorzystywania posiadanej wiedzy i doświadczeń, przetwarzanie ich
- radość z możliwości eksperymentowania i działania
- rozwinie umiejętność kodowania
- rozwinie umiejętność wnioskowania
POZNAJEMY PASIKONIKA
DOŚWIADCZENIA Z WODĄ, POMPOWANIE BALONU ZA POMOCĄ GORĄCEJ WODY.