Przedszkole Miejskie w Barczewie

  • en
  • pl
A A+ A+ A+

pm.barczewo@wp.pl

89 514 83 96

Mali odkrywcy obserwują, badają i eksperymentują

„Mali odkrywcy obserwują, badają i eksperymentują”-innowacja pedagogiczna.

Autorki: Bożena Iwaszko, Karolina Łesyk

CZas trwania: 2022/2023

Cele innowacji:

Głównym celem innowacji jest rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającego świata przyrody, oraz nauczenia ich prowadzenia obserwacji, zadawania pytań i wyciągania odpowiednich wniosków z przeprowadzonych doświadczeń, eksperymentów oraz zjawisk przyrodniczych.

Cele ogólne:

  • podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie stosowania nowoczesnych metod zabawowych twórczych z elementami doświadczania, eksperymentowania;
  • zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich naturalnej ciekawości, aktywności i samodzielności.
  • odkrywanie zewnętrznego świata przyrody ożywionej i nieożywionej.
  • wzmacnianie współpracy przedszkola ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym.
  • wzbogacanie doświadczenia nauczycieli w zakresie planowania oraz monitorowania i ewaluowania efektów innowacji.
  • przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości z zakresu wiedzy technicznej, przyrodniczej, niezbędnej do życia we współczesnym świecie;
  • odkrywanie, rozwijanie zainteresowań i indywidualnych potrzeb dzieci;

Cele szczegółowe:

  • włączanie rodziców i innych członków rodzin do współpracy poprzez zaangażowanie ich do pomocy w realizacji założeń innowacyjnych ;
  • zacieśnienie współpracy z Nadleśnictwem Wipsowo;
  • kształtowanie u dzieci wyobrażeń i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń;
  • planowanie  i przeprowadzanie różnych doświadczeń przyrodniczych ;
  • umożliwienie dzieciom rozwinięcia praktycznych umiejętności, które pozwolą im aktywnie działać na rzecz przyrody i jej ochrony;
  • umiejętne stosowanie przez nauczycieli nowoczesnych metod pracy z elementem eksperymentu oraz nowatorskich rozwiązań;
  • kształtowanie zdolności do analizowania, ciekawości badawczej.
  • umiejętne korzystanie z narzędzi i przyborów, pomocy ( m.in. lupa, mikroskop, lornetka, naczynia laboratoryjne);
  • pomoc w odkrywaniu potencjału dziecka;
  • poszukiwanie wiedzy o świecie;
  • poszerzanie wiedzy, poznanie nowych pojęć;
  • stymulowanie rozwoju, kreatywności, myślenia i ekspresji;
  • organizowanie zabaw z kodowaniem- prezentacja i programy multimedialne

Przewidywane efekty:

  • nabędzie umiejętność kodowania
  • aktywnie uczestniczy w zabawach przyrodniczych
  • samodzielnie zdobywa wiedzę przyrodniczą poprzez rozwiązywanie problemów, dokonywanie bezpośrednich obserwacji, przeprowadza eksperymenty
  • wykonuje proste prace z zakresu uprawy roślin, obserwacji ptaków, owadów, zwierząt
  • rozumie zależności między człowiekiem, a środowiskiem. Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie w zależności od pory roku, pogody, w wyniku działalności człowieka
  • wykonuje prace plastyczne w zależności od pory roku ( uprawa grządek, hodowla roślin w kąciku przyrodniczym)
  • wspólnie z rodzicami sadzi rośliny w przedszkolnym ogrodzie
  • rozwinie zainteresowania techniczne
  • oryginalność i płynność myślenia
  • ciekawość badawczą
  • zdolność do analizowania
  • rozwinie wyobraźnię i fantazję
  • umiejętność sięgania po analogię, wykorzystywania posiadanej wiedzy i doświadczeń, przetwarzanie ich
  • radość z możliwości eksperymentowania i działania
  • rozwinie umiejętność kodowania
  • rozwinie umiejętność wnioskowania

 

 

 


POZNAJEMY PASIKONIKA



DOŚWIADCZENIA Z WODĄ, POMPOWANIE BALONU ZA POMOCĄ GORĄCEJ WODY.