#20minutdlaMATEMATYKI
Projekt #20minutdlaMATEMATYKI
Autorem Projektu #20minutdlaMATEMATYKI jest dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska – @Pani Zuzia
– edukacja matematyczna w domu i w przedszkolu
Czas trwania: 2022/2023
Koordynator: Bożena Iwaszko, Karolina Łesyk, Magdalena Jakóbczyk
Celem głównym projektu jest:
- Wprowadzanie skutecznych zmian w edukacji matematycznej zgodnej z potrzebami rozwojowymi dzieci w przedszkolu i szkole podstawowej poprzez świadome włączanie się do projektu #20minutdlamatematyki nauczycieli (placówek) i rodziców
Cele szczegółowe:
- Zachęcenie przedszkoli i szkół podstawowych [klasy I-III] do włączania się do projektu celem organizowania efektywnej edukacji matematycznej wg koncepcji Dziecięcej Matematyki autorstwa E. Gruszyczk-Kolczyńskiej.
- Zapoznanie z koncepcją Dziecięcej Matematyki® autorstwa E. Gruszczyk-Kolczyńskiej [która ma przełożenie zarówno na edukację przedszkolną, jak i wczesnoszkolną]
- Motywowanie do wprowadzania zmian w edukacji matematycznej we współpracy placówek z rodzicami
- Świadome stosowanie reguł i prawidłowe używanie pojęć matematycznych zawartych w Dziecięcej Matematyce® przez nauczycieli i rodziców w edukacji przedszkolnej wczesnoszkolnej, jak i domowej
- Doskonalenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie nowatorskich metod i form pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do prowadzenia zajęć, zabaw z edukacji matematycznej i dzielenia się tymi kompetencjami z rodzicami
- Dostrzeganie możliwości efektywnego uczenia się przez dzieci poprzez stwarzanie i wykorzystywanie codziennych sytuacji życiowych do utrwalania wiadomości i umiejętności matematycznych
- Wykorzystywanie okazji do upowszechniania wiedzy o skutecznych metodach i sposobach uczenia matematyki
- Utrwalenie własnych wiadomości i umiejętności z zakresu podstaw matematyki
Piękne słowa P. Zuzanny J.-Krajewskiej „…Matematyka to Królowa Nauk. Nie warto czekać na zmiany, warto wziąć sprawy w swoje ręce i wyjść poza ramy systemowej edukacji, która nie sprzyja rozwijaniu uzdolnień matematycznych. Warto podjąć inicjatywy, które nie tylko usystematyzują edukację matematyczną już od przedszkola i klas początkowych, ale także zburzyć panujący stereotyp, że matematyka jest jedynie dla wybranych, bo matematyka jest DLA WSZYSTKICH….”
Literatura:
1. E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka dwadzieścia lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków, CEBP, Kraków 2015.
2. E. Gruszczyk – Kolczyńska, Edukacja matematyczna w klasie. Książka dla rodziców i nauczycieli, CEBP, Kraków 2014.
3. E. Gruszczyk-Kolczyńska [red.], Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, CEBP, Kraków 2014.
4. E. Gruszczyk-Kolczyńska [red.], Wspomaganie rozwoju i wychowywanie małych dzieci. Podręcznik dla rodziców, opiekunów w żłobkach i nauczycieli w przedszkolach, CEBP, Kraków 2019,
5. E. Gruszczyk-Kolczyńska [red.], O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli, Nowa Era, Warszawa 2012.
6. Z. Jastrzębska-Krajewska, Ruch + muzyka = matematyka. Jak utrwalać w praktyce wybrane kompetencje matematyczne u dzieci przy zabawach muzyczno-ruchowych. Praktyczny poradnik dla rodziców i nauczycieli, muz. M. Konarski, wyd. CEBP, Kraków 2022.
NEWSLETTER DLA RODZICÓW NR 1 /media/kcfinder/files/Newsletter%20nr%201.pdf
NEWSLETTER NR 2 /media/kcfinder/files/Newsletter%20Pani%20Zuzi%20nr%202%20%281%29.pdf
KLASYFIKACJA WEDŁUG KOLORU, PRZELICZANIE DO 3 W RAMACH PROJEKTU #20MINUTDLAMATEMATYKI